Valentina Milashenko: „am o mare bucurie când îmi văd fetele încadrate cu succes în sistemul de învățămând moldovenesc”
Când văd cât de bine s-au integrat fetele mele, în special mezina în clasa întâi a Liceului Teoretic „Mihail Lomonosov” din Chișinău mă gândesc cu oarecare tristețe la ziua când va trebui să plecăm de aici. E mai bine decât m-am așteptat și asta îmi dă o stare de bine, de liniște, de stabilitate…
Așa își începe povestea Valentina Milashenko, mamă a șase copii care de mai bine de un an și jumătate s-a refugiat din Odesa la Chișinău pentru siguranța fetelor ei. Noi am cunoscut-o datorită implicării ei, ea fiind una din cele cinci femei ucrainence coordonatoare din RețeaUA Refugiaților Ucraineni. În Moldova se află împreună cu cele șase fiice și nepoțica. Despre experiența ei ca mamă, dar și a fetelor ei în calitate de eleve deja integrate în sistemul de învățământ moldovenesc am aflat de la ea.
„Sunt mamă și bunică. Olga, fiica cea mai mare are 23 de ani, iar mezina Ecaterina – doar cinci anișori. Între ele două se află Maria de 20 de ani, Anastasia de 18 ani și Nadejda de 15 ani și Valentina de opt ani. Și desigur nepoțica Alexandra de trei anișori. Experiența mea de părinte, dar mai ales a fiicelor mele înscrise în sistemul de învățământ moldovenesc este una bifată cu succes.
Inițial, imediat după venirea noastră în lunile martie – mai 2022 Nadejda și Valentina au frecventat lecțiile online fiind în acea perioadă încă înmatriculate în școala din Ucraina, dar din septembrie au devenit eleve cu acte în regulă ale Liceului Teoretic „Mihail Lomonosov” din Chișinău, lucru care a fost posibil cu susținerea autorităților moldovenești. Astfel, am reușit să le înscriem pe Nadejda și Valentina la școală, iar din această toamnă și mezina Ecaterina a devenit elevă în clasa întâi. Toate trei fete învață la acest liceu, din sectorul Poșta Veche, pe care l-am ales pentru că este mai aproape de casă. Doar că din moment ce am ajuns în cabinetul directoarei, dna Elena Șatygina am știut că am ales cea mai bună instituție pentru fetele mele.
La înscriere, mi s-a cerut să prezint următoarele acte – pașaportul meu, certificatele de naștere ale copiilor, certificatul medical, lista de vaccinări, certificatul de trecere a comisiei medicale, extras de la școala din Ucraina (dosar personal). Valentina a trecut câteva testări înainte de școală. Apoi, am dat lista de vaccinări, iar copila a trecut și examenul medical. Pentru Nadejda, fiica mai mare, am trimis toate actele de la școala din Ucraina și fișa medicală. Am făcut înregistrarea pe platformă, ne-am adresat la policlinica de sector și apoi am luat legătură cu administrația școlii.
De asemenea, un mare suport l-am avut și din partea Ministerului Educației care s-a implicat la maxim în a oferi suport copiiilor ucraineni prin decretul privind înscrierea lor în școlile din Moldova. Și tot aici aș vrea să menționez câteva ONG-uri care la fel ne-au oferit susținere – WorldVision, Unicef, Casa Marioarei etc.
Azi, la un an distanță pot să spun cu certitudine că fetele mele sunt foarte norocoase. În calitate de părinte, am remarcat nu doar atitudinea prietenoasă a elevilor și a personalului didactic, ci și educația de calitate, precum și sălile de clasă confortabile, pentru copiii din clasele mai mici grupele de zi prelungite și, desigur, cel mai mare bonus sunt cercurile și secțiile suplimentare chiar în incinta școlii.
Colegii sunt foarte uniți între ei, iar fetele mele n-au observat vreo diferență de comunicare. Profesorii au fost foarte înțelegători, au ajutat-o pe fiica mea cea mare să își îmbunătățească nivelul de cunoștințe la diferite materii școlare, dar mai ales la limba română. Mulțumesc doamnei învățătoare de clasă Boldurescu Elena, pentru competență, grija și căldura față de copiii străini de clasa întâi. Mezina mea nu s-a simțit niciodată o străină sau o exclusă. Acest lucru vorbește despre marele profesionalism al acestei femei, care a creat o echipă prietenoasă în rândul copiilor! De asemenea, mulțumiri aparte vin către Natalia Jorina. Datorită acestei profesoare, fiica mea s-a integrat fără probleme, fapt ce a ajutat-o la învățarea mai rapidă a limbii române. Comunicarea zilnică este pentru toate trei un mare atu, care le permite nu doar să înțeleagă, ci și să treacă peste bariera fricii și să înceapă să vorbească această limbă.
În luna februarie a acestui an, Primăria municipiului Chișinău, după ce a efectuat reparația capitală a unei părți a școlii, a deschis patru grupe de grădiniță pentru 100 de locuri. Fiica mea cea mică a mers la această grădiniță din cadrul școlii. De asemenea, aș vrea să menționez că datorită noului ordin al Ministerului Educației din 4 septembrie 2023, toți copiii ucraineni au mers la școală. Directoarea instituției a fost cea care a mers la centrele de cazare temporară a refugiaților ucraineni și i-a invitat pe copii să se înscrie la liceu. Acest lucru însemnat un nou flux de elevi ce au posibilitatea să obțină cunoștințe de calitate și se vor putea reintegra în societatea moldovenească. Cu această ocazie, doresc să fac o solicitare către autorități și ONG-uri despre faptul că această instituție are nevoie de îmbunătățiri și modernizări majore, de deschiderea de clase suplimentare, atât datorită dezvoltării cartierului (în jurul ei se construiesc clădiri cu mai multe etaje), precum și a numărului tot mai mare de elevi din Ucraina.
Făcând abstracție de războiul din țara noastră, nu pot să nu menționez atâtea lucruri minunate care s-au întâmplat în viața fetelor mele de când au venit aici. Toate și-au găsit prieteni, au început să comunice, să revină la normalitatea de care are nevoie orice copil pentru a crește în armonie. Pe oricare din fetele nu le-aș întreba, dacă le place la noua școală răspunsul este indiscutabil – da. Este multă prietenie, cunoaștere și socializare între pereții acestei școli. Și îmi place la nebunie când le aud vorbind în română cu colegii lor. Și mai ales când pronunță cu atâta sinceritate și bucurie cuvântul „mulțumesc”.
În municipiul Chișinău învață 806 elevi din Ucraina. În total în școlile și grădinițele din Republica Moldova sunt înmatriculați aproximativ 1900 de copii din Ucraina. Din acest an, ei nu mai au statut de audienți și sunt obligați să frecventeze orele, la fel ca și ceilalți elevi.