Keystone Moldova este unul dintre principalele ONG-uri din Moldova care oferă sprijin persoanelor ucrainene cu dizabilități.
Peste 14 ONG-uri din Moldova (Membre active a Grupul de Lucru pentru Persoanele cu Dizabilități) au oferit în comun suport pentru peste 1.400 de refugiați din Ucraina cu diverse tipuri de dizabilități. Cel mai frecvent suport a inclus identificarea posibilităților de cazare, oferirea pachetelor alimentare și igienice, îngrijire medicală, reabilitare, suport informațional și psihologic, transport adaptat, asistență juridică, servicii de traducere mimico-gestuală.
Cea mai mare dificultate în contextul situației de urgență este lipsa unor date structurate despre refugiații cu dizabilități care au intrat în țară și evaluarea corespunzătoare a nevoilor lor. A fost necesar un efort pro-activ pentru a identifica grupurile țintă pentru asistență și suport ulterior. De asemenea, facilitățile pentru refugiați sunt foarte puțin accesibile pentru persoanele cu dizabilități din cauza infrastructurii slab dezvoltate, băi și spații de trai inadaptate. Există o nevoie permanentă de nutriție specifică (ex: produse fără zahăr, fără gluten), servicii de medicație și diagnostic, echipament asistiv, servicii de suport. În acest context, principalul efort al echipei de implementare Keystone Moldova este de a acoperi aceste nevoi de bază ale refugiaților în limita resurselor disponibile, luând în considerație situația grupului țintă principal al organizației – persoanele cu dizabilități locale.
Principalele inițiative de urgență conduse de Keystone Moldova la nivel comunitar:
- Serviciul de Asistență Telefonică, extins pentru persoanele cu dizabilități refugiate din Ucraina
Unul dintre cele mai eficiente servicii dezvoltat și implementat de Keystone Moldova a fost extins pentru a acoperi comunicarea directă cu refugiații ucraineni printr-un Serviciu de Asistență Telefonică non-stop. De asemenea, persoanele cu dizabilități pot accesa acest serviciu prin intermediul conturilor în social media (Viber).
Obiectivele principale ale Serviciului de Asistență Telefonică pentru persoanele refugiate sunt:
- Cartografierea persoanelor cu dizabilități refugiate și identificarea necesităților imediate ale acestora;
- Oferirea de asistență imediată și sprijin specific, în limita resurselor disponibile;
- Colectarea și structurarea datelor despre intervențiile de urgență (tipuri specifice de servicii furnizate).
În conformitate cu statisticile Serviciului de Asistență Telefonică, au fost înregistrate 488 de apeluri de la persoanele refugiate din Ucraina. Dinamica lunară arată o tendință de creștere a solicitărilor primite, ceea ce demonstrează un efort sporit al echipei Serviciului. Cele mai frecvente solicitări de asistență au venit din partea femeilor. Printre beneficiari domină adulții, deși copiii și persoanele în etate cu diferite tipuri de dizabilități sunt de asemenea prezenți semnificativ.
Pe baza experienței acumulate în ultimele patru luni, Keystone Moldova a oferit sprijin complex, constând din: servicii informaționale, psihologice, juridice, precum și referire către alte servicii. Unul dintre cele mai valoroase rezultate ale Serviciului este furnizarea de suport imediat și asistență, un proces care implică și consiliere profesională și un mecanism de referire bine funcțional.
HIAS, organizația umanitară evreiască internațională care oferă servicii vitale refugiaților și solicitanților de azil, ajută de peste 130 de ani persoanele strămutate cu forța, astfel încât să se bucure de primire, siguranță și oportunități. Fiind prezentă în peste 17 țări, HIAS răspunde la războiul din Ucraina prin intermediul domeniilor sale principale de programare, inclusiv incluziune economică, sănătate mintală și sprijin psihosocial, protecție juridică și prevenire, și răspuns la violența bazată pe gen, cu accent pe violența împotriva femeilor și fetelor și a persoanelor care se identifică ca fiind LGBTQIA+.
- Serviciul de îngrijire a sănătății, prestat de Echipa Mobilă
Similar cu Serviciul de Asistență Telefonică, Echipa Mobilă Keystone și-a extins activitatea în vederea crizei refugiaților și a urmărit obiectivul clar de a oferi următoarele tipuri de asistență:
- Suport direct – pachete de nutriție, pachete de igienă, identificarea locurilor de cazare, jucării și material educațional pentru copii, electrocasnice speciale, transport adaptat;
- Asistență medicală – medicamente (majoritatea absolută a cazurilor), examinare medicală de către doctorul Keystone, echipament asistiv, echipament medical și servicii medicale externe.
Una dintre provocările de menționat este lipsa medicamentelor specifice și a dispozitivelor de asistență la prețuri accesibile din cauza imposibilității de a le importa din Ucraina. De asemenea, în rândul refugiaților în etate au putut fi observate cazuri semnificative de boli grave, cum ar fi atacurile de cord. Astfel de situații necesită fonduri considerabile.
- Spațiu de joacă pentru copii, Cortul pentru Mame și Copii situat la punctul de trecere Palanca
Keystone Moldova a fost una dintre primele organizații care a deschis și întreținut un spațiu de joacă pentru mame și copii la Palanca, punct de trecere între Ucraina și Moldova. Acest serviciu a avut ca scop de a oferi un spațiu temporar în interiorul unui cort încălzit pentru:
- Asistența și supravegherea pe termen scurt a copiilor pentru a oferi mamelor posibilitatea de a îndeplini formalități la intrarea în țară;
- Activități educaționale asistate (jocuri, rechizite);
- Spațiu pentru schimbarea bebelușilor, inclusiv pachete de igienă;
- Articole de bază pentru copii (cărucior temporar, haine, jucării etc)
- Suport informațional.
Această activitate a implicat o componentă de consolidare a capacității privind intervențiile în situații de urgență pentru voluntarii și personalul care lucrează la cort (funcțional 24/7) și a fot parte a unei noi colaborări dintre Keystone Moldova și IsraAID. Inițiativa este programată să continue în următoarele două luni, datorită relevanței dovedite.
Inițiativele de urgență implementate de Keystone Moldova au fost completate cu instrumente de comunicare (postări social media, articole pe pagina web, comunicate de presă, interviuri) care au avut drept scop diseminarea realizărilor, provocărilor, dar și împărtășirea poveștilor personale ale persoanelor cu dizabilități refugiate.