Sistemul de învățământ din Republica Moldova

Sistemul de învățământ din Republica Moldova

Educaţia reprezintă o prioritate la nivel național şi factorul primordial al dezvoltării durabile a societăţii, bazată pe cunoaştere. Prin politica în domeniul educației, statul asigură dreptul fundamental indispensabil pentru exercitarea celorlalte drepturi ale omului, mecanismul principal al reproducerii şi dezvoltării capitalului uman și realizarea idealului şi a obiectivelor educaţionale, formarea conştiinţei şi identităţii naţionale, promovarea valorilor general-umane şi a aspiraţiilor societăţii de integrare europeană.

Potrivit Codului Educației al Republicii Moldova, cetăţenii Republicii Moldova au drepturi egale de acces la educaţie şi formare profesională iniţială şi continuă prin sistemul naţional de învăţământ, în condiţiile prezentului cod. Pachetul standard de servicii educaționale pentru învățământul obligatoriu, indiferent de tipul de proprietate a instituției de învățământ, se aprobă de Guvern.

Conform Ar. 10, (1) din Codul Educției, în sistemul educaţional, procesul de învăţământ se desfăşoară în limba română şi, în limita posibilităţilor sistemului educaţional, în una din limbile de circulaţie internaţională sau, în condiţiile alin. (2), în limbile minorităţilor naţionale.

Sistemul de învăţământ este organizat pe niveluri şi cicluri în conformitate cu Clasificarea Internaţională Standard a Educaţiei (ISCED-2011). Astfel: a) nivelul 0 – educaţia timpurie: educaţia antepreşcolară; învăţământul preşcolar; b) nivelul 1 – învăţământul primar; c) nivelul 2- învăţământul secundar, ciclul I: învăţământul gimnazial; d) nivelul 3: învăţământul secundar, ciclul II: învăţămîntul liceal; învăţământul profesional tehnic secundar; e) nivelul 4 – învăţământul profesional tehnic postsecundar; f) nivelul 5 – învăţământul profesional tehnic postsecundar nonterţiar; g) nivelul 6 – învăţământul superior, ciclul I: învăţământ superior de licenţă; h) nivelul 7 – învăţământul superior, ciclul II: învăţământ superior de master; i) nivelul 8 – învăţământul superior, ciclul III: învăţământ superior de doctorat.

Potrivit Art. 13 din Codul Educației, învăţământul obligatoriu începe cu grupa pregătitoare din învăţământul preşcolar şi se finalizează cu învăţământul gimnazial. Obligativitatea frecventării învăţămîntului obligatoriu încetează la vîrsta de 16 ani. Responsabilitatea şcolarizării obligatorii a copiilor cu vîrsta de pînă la 16 ani revine părinţilor sau altor reprezentanţi legali şi autorităţilor administraţiei publice locale de nivelurile întîi şi al doilea. Ministerul Educației și Cercetării elaborează, aprobă şi monitorizează respectarea regulamentelor de înmatriculare/școlarizare obligatorie a copiilor de vîrstă şcolară.

Instituţiile de învăţămînt gimnazial, liceal, profesional tehnic, superior şi de formare continuă eliberează persoanelor care au promovat examenele de absolvire acte de studii, potrivit formatelor elaborate şi aprobate de Ministerul Educației și Cercetării, personalizate în mod centralizat.

În Republica Moldova, instituţiile de învăţământ pot fi de stat şi private. 

În martie 2023, Guvernul Republicii Moldova a aprobat Strategia de dezvoltare „Educația 2030”, la propunerea Ministerului Educației și Cercetării, care urmărește ameliorarea infrastructurii instituțiilor de învățământ, urmând să fie create condiții mai bune de instruire și dezvoltare pentru copii și tineri, dar și sporirea calității educației, implementarea tehnologiilor digitale, precum și asigurarea sistemului educațional cu personal didactic calificat și competent.

.