Refugiații din Ucraina: protecție pentru copii

Refugiații din Ucraina: protecție pentru copii

Toți copiii care pleacă din Ucraina și ajung în Republica Moldova au acces neîngrădit la drepturile lor, fără discriminare. Ei beneficiază inclusiv de sprijinul psihologic necesar, de asistență medicală și de acces la educație. O atenție deosebită li se acorde copiilor neînsoțiți. Căutarea celorlalți membri ai familiei este o prioritate.Toți copiii (respectiv persoanele cu vârsta sub 18 ani) care fug din calea războiului din Ucraina au dreptul : 

  • să li se înregistreze identitatea la intrarea în țară ;
  • să aibă acces la îngrijire (inclusiv la locuință) cât mai rapid posibil, la asistență medicală (inclusiv sprijin psihologic) și la educație ;
  • să fie ascultați și să își exprime opiniile cu privire la orice decizie care urmează să fie luată în privința lor (dacă vârsta și gradul de maturitate permit acest lucru).

Copiii neînsoțiți sau separați de familie au, de asemenea, dreptul de a li se numi un tutore care își va asuma autoritatea părintească până la reunirea acestor copii cu părinții sau cu alți membri de familie. Tutorele poate fi unul dintre adulții cunoscuți care l-au însoțit pe copil în călătorie, dacă autoritățile stabilesc că acest lucru este în conformitate cu interesul superior al copilului. Uneori, este posibil ca tutorele să nu fie unul dintre adulții care le vor oferi îngrijire copiilor, de exemplu în familii substitutive sau în centre de primire. Copiii au dreptul de a solicita să nu fie separați de adulții cunoscuți care sunt capabili să își asume răspunderea pentru îngrijirea lor.

1. Cine sunt copiii neînsoțiți și copiii în situație de risc în contextul fluxului de refugiați veniți de pe teritoriul Ucrainei în perioada declarării stării de război în Ucraina?

Copil neînsoțit – străinul sub optsprezece ani, care intră pe teritoriul Republicii Moldova fără a fi însoţit de o persoană adultă care să fie responsabilă pentru el prin lege sau un act juridic şi atîta timp cît nu este efectiv luat în îngrijire de o astfel de persoană; această noţiune desemnează, de asemenea, minorul care este lăsat neînsoţit după intrarea pe teritoriul Republicii Moldova.

Regulamentul privind instituirea mecanismului intersectorial de cooperare pentru identificarea, asistența și monitorizarea copiilor în situație de risc, veniți de pe teritoriul Ucrainei în perioada declarării stării de război în Ucraina, adoptat prin Decizia CSE nr.14 din 14.04.2022, definește drept copil neînsoțit – persoana sub vârsta de 18 ani, fără capacitate deplină de exercițiu, care intră pe teritoriul Republicii Moldova inclusiv și copilul identificat pe teritoriul republicii Moldova care nu este însoțit de o persoană adultă care să fie responsabilă pentru el prin lege sau un act juridic.

Copil în situație de risc – orice copil în privința căruia, ca urmare a evaluării, se constată una sau mai multe din situațiile prevăzute la art. 8 al Legii

Atenție! În condițiile art.2 al Legii, copiii beneficiază de protecţie fără nicio discriminare, indiferent de rasă, culoare, sex, limbă, religie, opinii politice sau de altă natură, de cetăţenie, apartenenţa etnică sau originea socială, de statutul obținut prin naştere, de situaţia materială, de gradul şi tipul de dizabilitate, de aspectele specifice de creştere şi educaţie a copiilor, a părinţilor lor, reprezentanților legali ori responsabililor legali ai acestora, de locul aflării lor (familie, instituţie educaţională, serviciu social, instituţie medicală, comunitate etc.).

Regulamentul privind instituirea mecanismului intersectorial de cooperare pentru identificarea, asistența și monitorizarea copiilor în situație de risc, veniți de pe teritoriul Ucrainei în perioada declarării stării de război în Ucraina, adoptat prin Decizia CSE nr.14 din 14.04.2022, definește drept copil în situație de risc – copilul în privința căruia, ca urmare a evaluării efectuate la traversarea frontierei de stat, se constată circumstanțe specifice ca acesta poate fi expus riscurilor de încălcare a drepturilor stabilite de cadrul normativ național și internațional, inclusiv de a fi traficat.

Atenție! Prevederile Regulamentului sunt aplicabile copiilor în situație de risc, veniți de pe teritoriul Ucrainei în perioada declarării stării de război în Ucraina.

 2. Care este mecanismul de identificare și referire a copiilor neînsoțiți și a copiilor în situație de risc, la traversarea frontierei pe direcția de intrare/ ieșire și a celor care se află pe teritoriul Republicii Moldova?

La traversarea frontierei pe direcția de intrare Poliția de Frontieră asigură identificarea copiilor în situație de risc, care au nevoie de intervenția imediată a autorității tutelare, în baza următoarelor criterii: a) copilul este neînsoțit; b) copilul este însoțit de un însoțitor neautorizat; c) copilul este însoțit de un reprezentant legal dar există dubii privind identitatea copilului sau a reprezentantului legal; d) copilul declară că este în pericol sau în privința copilului există informații sau sunt presupuneri că acesta se află în pericol iminent; e) copilul se prezinta fără acte de identitate, cu actele de identitate expirate, deteriorate sau în copii;

În cazul situațiilor prevăzute, Poliția de Frontieră transmite copilul persoanei responsabile desemnate din cadrul autorității tutelare teritoriale de la locul identificării copilului, care activează în punctul de trecere a frontierei de stat, fiind întocmit în acest sens un act de predare-primire.

În cazul copiilor, în privința cărora se constată un pericol iminent, Poliția de Frontieră sesizează imediat în modul corespunzător organul de urmărire penală și întreprinde măsurile de rigoare îndreptate la curmarea, prevenirea și investigarea acțiunilor criminale îndreptate împotriva copilului.

După identificarea copiilor în situație de risc, care au nevoie de intervenția imediată a autorității tutelare, aceștia vor fi preluați imediat, de la reprezentanții Poliției de frontieră de către persoana responsabilă desemnată de către autoritatea tutelară teritorială de la locul identificării copiilor.

Pe teritoriul țării, Legea nr. 140/2013 privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți obligă (art.8) autoritatea tutelară locală de a se autosesiza și/ sau de a asigura recepționarea și înregistrarea sesizărilor cu privire la copiii aflați în următoarele situații: a) copiii sînt supuși violenței; b) copiii sînt neglijaţi; c) copiii practică vagabondajul, cerşitul, prostituţia; d) copiii sînt lipsiţi de îngrijire şi supraveghere din partea părinţilor din cauza absenţei acestora de la domiciliu din motive necunoscute; e) părinţii copiilor au decedat; f) copiii trăiesc în stradă, au fugit ori au fost alungaţi de acasă; g) părinţii copiilor refuză să-şi exercite obligaţiile părinteşti privind creşterea şi îngrijirea copilului; h) copiii au fost abandonaţi de părinţi; i) în privința unuia dintre părinții copilului este instituită o măsură de ocrotire judiciară (ocrotire provizorie, curatelă sau tutelă); j) copiii sînt victime ale infracţiunilor, dacă se află în una sau mai multe situații indicate la lit. a)–i).

3. Copiilor neînsoțiți, copiilor separați de părinți li se stabilește statut de copil rămas temporar/rămas fără ocrotire părintească?

Copiilor neînsoțiți, copiilor separați de părinți li se stabilește statutul în temeiul Legii nr. 140/2013 privind protecția copiilor în situație de risc și a copiilor separați de părinți.

4. Care este autoritatea tutelară care stabilește statutul?

Statutul se stabilește de către autoritatea tutelată teritorială în evidența căreia se află copilul (de la locul aflării copilului).

La stabilirea statutului și asistența oferită copiilor ucraineni, autoritatea tutelară va ține cont de interesul superior al copilului de a reveni în Ucraina, reîntregirea cu familia biologică sau extinsă, când va exista siguranța securității copiilor.

Regimul juridic aplicabil copiilor minori aflați pe teritoriul Republicii Moldova fără reprezentanți legali este prevăzut la art.85 al Legii nr. 200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova.

Cu referire la procedura de adopție a copiilor refugiați din Ucraina menționăm despre solicitarea Guvernului Ucrainei către statele semnatare ale Convenției ONU privind drepturile copilului de a:  asigura controlul asupra deplasării copiilor – cetățeni ai Ucrainei, în afara granițelor și acordarea sprijinului necesar; evita separării fraților și surorilor, evacuați din Ucraina, atunci când se iau decizii de plasament; informa oficiile consulare și misiunile diplomatice ale Ucrainei privind copiii – cetățeni ai Ucrainei, neînsoțiți de părinți/reprezentanți legali; întreprinde măsuri privind protecția copiilor – cetățeni ai Ucrainei, împotriva traficului de ființe umane; interzice adopția copiilor de către cetățenii străini și cetățeni ai Ucrainei, care locuiesc în afara granițelor țării, în perioada acțiunii legii marțiale în Ucraina.

5. În procesul de evaluare, determinare a formei de protecție a copilului se i-au ca bază actele din Ucraina?

În procesul de evaluare, stabilire a statutului copilului, aplicarea unei forme de protecție a copilului vor fi luate în considerație și actele eliberate de autoritățile din Ucraina. În procesul evaluării rapide, dispunerii plasamentului de urgență a copilului nu este necesară traducerea actelor ucrainene, deoarece se acționează prompt în interesul superior al copilului.

6. Este obligatorie traducerea acestora din limba ucraineană în limba română?

La determinarea statutului copilului, la dispunerea plasamentului planificat ca formă de protecție a copilului, este oportună traducerea actelor, copiile cărora se vor conține în dosarul copilului.

7. Copiilor refugiați cu statut determinat de „copil orfan” sau „copil lipsit de îngrijire părintească” (în înțelegerea Legii Ucrainei despre asigurarea condițiilor organizatorice și legale de protecție socială a orfanilor și copiilor lipsiți de îngrijirea părintească, 2005) urmează să le fie reconfirmat statutul de către autoritățile din Republica Moldova?

Autoritățile tutelare teritoriale din Republica Moldova nu trebuie să reconfirme statutul de ”copil orfan” sau ”copil lipsit de îngrijire părintească” pentru copiii refugiați din Ucraina (este necesar de obținut actele concludente în acest sens de la autoritățile din Ucraina).

Totodată, este obligatorie luare în evidență și monitorizarea copiilor ucraineni orfani și lipsiți de îngrijirea părintească de către autoritățile tutelare teritoriale de la locul aflării copilului.

Atenție!!!

Conform art. 13, alin. 1 din Convenţia cu privire la asistenţa juridică şi raporturile juridice în materie civilă, familială şi penală, încheiată la Minsk la 22.01.1993, „Actele, care au fost întocmite sau certificate de către instituţia de justiţie sau de o persoană oficială de pe teritoriul unei Părţi Contractante, în limitele competenţei lor şi în forma stabilită şi certificate cu sigiliu, sunt valabile pe teritoriile altor Părţi Contractante fără vreo altă legalizare.” Convenţia a intrat în vigoare în raport cu Armenia, Belarus, Kazahstan, Kîrgîzstan, Rusia, Tadjikistan, Uzbekistan şi Ucraina din 26.03.1996; cu Azerbaidjan şi Georgia din 11.07.1996 şi cu Turkmenistan din 19.02.1998. Conform art. 15 alin. 1 din Tratatul între Republica Moldova şi Ucraina privitor la asistența juridică şi relaţii juridice în materie civilă şi penală, încheiat la Kiev la 13.12.1993 (în vigoare din 24.04.1995), „Actele întocmite sau legalizate de organul corespunzător al uneia din Părţile Contractante, prevăzute cu sigiliu oficial si semnătura persoanei autorizate, au valabilitate pe teritoriul altei Părţi Contractante fără vreo altă legalizare. Aceasta se referă la copiile şi traducerile actelor care sînt legalizate de organul corespunzător.”.

8. Se poate institui o formă de protecție a copilului în baza actelor de identitate expirate?

În orice situație se va acționa în interesul superior al copilului, respectiv protecția copilului se va asigura inclusiv în baza actelor de identitate expirate și / sau a copiilor acestora. În procesul de stabilire a statutului sau dispunere a plasamentului planificat, copiile actelor disponibile sunt necesare la dosarul copilului.

9. Care este modalitatea de referire a copiilor neînsoțiți, copiilor în situație de risc către serviciile de asistență parentală profesionistă specializate în asistența copiilor refugiați (rl. Orhei, rl. Dondușeni, rl, Căușeni)?

Referirea copiilor neînsoțiți, a copiilor în situație de risc către serviciile de asistență parentală profesionistă specializate pentru copiii refugiați poate fi efectuată de către structurile teritoriale asistență socială în evidența cărora se află copiii, în coordonare cu structurile teritoriale asistență socială din raioanele Orhei, Dondușeni, Căușeni unde activează APP specializată pentru copiii refugiați.

10. Care autoritate tutelară dispune plasamentul de urgență a copiilor refugiați: autoritatea tutelară teritorială sau autoritatea tutelară locală?

Conform art. 11 al Legii nr. 140/2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi, autoritatea tutelară locală emite dispoziţia privind plasamentul de urgenţă al copilului și informează în acest sens autoritatea tutelară teritorială.

Totodată, conform prevederilor Regulamentului privind instituirea mecanismului intersectorial de cooperare pentru identificarea, asistența și monitorizarea copiilor în situație de risc, veniți de pe teritoriul Ucrainei în perioada declarării stării de război în Ucraina, aprobat prin Dispoziției CSE nr. 14 din 14 aprilie 2022, persoanele responsabile desemnate de structurile teritoriale de asistență socială, vor asigura: plasarea copilului într-un serviciu social de plasament, în cazul când copilul este neînsoțit sau aflarea copilului cu însoțitorul neautorizat nu este sigura; referirea copilului conform mecanismului stabilit de Legea nr. 140/2013 privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți.

În condițiile prevederilor date, în perioada de urgență plasamentul de urgență poate fi dispus și de autoritățile tutelare teritoriale.

11. Cine însoțește copilului neînsoțit la punctul de trecere a frontierei pentru a fi preluat de către o persoană împuternicită (pe sensul de ieșire din Republica Moldova, pe sensul de intrare în Ucraina)?

Conform Regulamentului privind instituirea mecanismului intersectorial de cooperare pentru identificarea, asistența și monitorizarea copiilor în situație de risc, veniți de pe teritoriul Ucrainei în perioada declarării stării de război în Ucraina, aprobat prin Dispoziția CSE nr. 14 din 14 aprilie 2022, în vederea implementării prevederilor:

a)         Legii nr. 140/2013 privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți,

b)         Hotărârii Guvernului nr. 270/2014 cu privire la aprobarea Instrucțiunilor privind mecanismul intersectorial de cooperare pentru identificarea, evaluarea, referirea, asistența și monitorizarea copiilor victime și potențiale victime ale violenței, neglijării, exploatării și traficului,

c)         mecanismului intersectorial de cooperare privind asistența și monitorizarea copiilor în situație de risc, veniți de pe teritoriul Ucrainei în perioada declarării stării de război în Ucraina,

Ministerul Muncii și Protecției Sociale va solicita structurilor teritoriale de asistenta sociala desemnarea persoanelor responsabile, disponibile 24/24 ore, pentru preluarea copiilor, de la reprezentanții Poliției de Frontiera, în vederea identificării formei optime de protecție, care vor exercita și atribuțiile de reprezentanți legali ai copiilor neînsoțiți sau însoțiți de un însoțitor neautorizat.

Atenție!!! Însoțirea copilului trebuie să fie realizată de reprezentantul autorității tutelare teritoriale.