Linia Verde, mereu la îndemâna refugiaților

Linia Verde, mereu la îndemâna refugiaților

Începutul războiului din Ucraina a însemnat automat și începutul unei crize umanitare pentru țările vecine, care s-au pomenit cu mii de refugiați la granițe. Gestionarea acestei situații a fost posibilă datorită Liniei Verde a Biroului de Migrație și Azil, precum și Liniei Verde de gestionare a fluxului de refugiați. Persoanele de la celălalt capăt al firului au oferit informații, asistență și suport rapid și eficient refugiaților ucraineni care se confruntau cu întrebări sau dificultăți în procesul de migrație, azil și gestionarea fluxului de refugiați. 

Aceste linii telefonice speciale au fost create pentru a facilita comunicarea dintre autorități și populație, astfel încât să fie furnizate răspunsuri clare și prompte la diverse întrebări legate de proceduri, drepturi, obligații și servicii disponibile pentru cetățenii ucraineni care au fost nevoiți să-și părăsească țara. 

Linia Verde a Biroului de Migrație și Azil 

Apelând Linia Verde a Biroului Migrație și Azil (BMA) la numărul de telefon: 0 8000 15 27, fiecare persoană poate obține informații pe diferite subiecte, cum ar fi: cum să inițieze procesul de solicitare a azilului la punctele de trecere a frontierei de stat din Republica Moldova, ghidare pas cu pas pentru obținerea permisului de ședere în Moldova, opțiuni de cazare temporară pentru persoane fără rude sau resurse financiare suficiente, informații despre Centrele temporare de criză pentru străini din Republica Moldova și serviciile pe care le oferă, asistența disponibilă din partea unui ofițer de migrație etc.   

Linia Verde a Biroului de Migrație și Azil (BMA) este accesibilă non-stop, din orice rețea de telefonie fixă ​​sau mobilă din Republica Moldova și nu implică costuri pentru utilizatori. În plus, apelurile legate de migrația cetățenilor ucraineni efectuate la numărul de urgență 112 vor fi direcționate către Linia Verde.

Linia Verde BMA asigură o resursă de încredere pentru informații și asistență juridică primară pentru persoanele refugiate din Ucraina. În fiecare zi, aceasta poate primi aproximativ 300 de apeluri, oferind informații și asistență juridică primară pentru persoanele refugiate din Ucraina. 

Printre cele mai frecvente informații solicitate de către cetățenii ucraineni erau condițiile de trecere și ieșire către țările UE, procesul de solicitare a statutului de refugiat, opțiunile de angajare, procedura de obținere a dreptului de ședere, modul de obținere a actelor de identitate și verificarea datelor privind șederea cetățenilor. ucraineni în Republica Moldova.

Linia Verde de gestionare a fluxului de refugiați

Introdusă la 1 martie 2022  cu numărul 080080011 Linia Verde de gestionare a fluxului de refugiați a fost sub coordonarea Guvernului Republicii Moldova prin intermediul Centrului Unic de Gestionare a Crizei. Astfel în perioada 1 martie – 8 aprilie, aceasta a primit peste 10.500 de apeluri.

Din aprilie 2022, responsabilitatea Liniei Verzi dedicate persoanelor refugiate din Ucraina și locuitorilor din Republica Moldova dornici să ofere ajutor a fost preluată de Agenția ONU pentru Refugiați (UNHCR). UNHCR acoperă toate costurile de operare ale liniilor telefonice și a constituit o nouă echipă pentru Centrul de Apel.

Serviciul este activ timp de șapte zile pe săptămână, între orele 8:00 și 22:00, și este disponibil în patru limbi: română, rusă, ucraineană și engleză.

Persoanele refugiate pot folosi Linia Verde pentru a adresa întrebări cu privire la asistența disponibilă în Republica Moldova, pentru a înregistra plângeri sau pentru a oferi feedback. De asemenea, locuitorii din Republica Moldova pot obține informații despre cum pot ajuta persoanele refugiate.