Instrucțiune privind integrarea copiilor din familii refugiate din Ucraina în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova

Instrucțiune privind integrarea copiilor din familii refugiate din Ucraina în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova

Potrivit Instrucțiunii care se referă la integrarea copiilor din familii refugiate din Ucraina in instituțiile de învățământ general din Republica Moldova, din 04.09.23.

I. Dispoziții generale I .

Instrucțiunea privind integrarea copiilor din familii refugiate din Ucraina în instituțiile de învățământ general din Republica Moldova (în continuare – Instrucțiune) este elaborată în conformitate cu prevederile Convenției Intemaționale cu privire la drepturile copilului (la care Republica Moldova a aderat prin Hotărârea Parlamentului nr. 408/1990), Convenției privind statutul refugiaților, încheiată la Geneva la 28 iulie 1951, Codului educației al Republicii Moldova nr. 152/2014, Legii nr.270/2008 privind azilul în Republica Moldova, Legii nr. 274/2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova, Hotărârii Guvemului nr.21/2023 privind acordarea protecției temporare persoanelor stremutate din Ucraina, Regulamentului-tip de organizare și funcționare a instituțiilor de învățământ primar și secundar, ciclul I și II, aprobat prin ordinul ministerului nr.235/2016, Regulamentului privind evaluarea și notarea rezultatelor învățării, promovarea și absolvirea în învățământul primar și secundar, aprobat prin ordinul ministerului nr. 70/2020 și a Metodologiei de recunoaștere și echivalare a perioadelor de studii din învățământul general, aprobată prin ordinul ministerului nr.992/2023.

2. Instrucțiunea prevede reglementarea procesului de integrare a copiilor din familii refugiate din Ucraina în institițiile de învățământ general din Republica Moldova și are drept scop stabilirea acțiunilor structurilor responsabile de asigurarea accesului la educație pentru toți copiii din familii refugiate din Ucraina pe durata aflării acestora pe teritoriul Republicii Moldova.

II. Organizarea procesului de integrare a copiilor din familii refugiate din Ucraina in instituțiile de învățământ general

3. În temeiul art.17 din Hotărârea Guvemului nr.21/2023 privind acordarea protecției temporare persoanelor strămutate din Ucraina (publicată în Monitorul Oficial nr. 21-22, art.38 la 26.02.2023), instituțiile publice de învățământ general (preșcolar, primar, gimnazial și liceal) asigură accesul la învățătură al tuturor copiilor din familii refugiate din Ucraina, ce au intrat pe teritoriul Republicii Moldova după data de 24 februarie 2022, în limitele locurilor disponibile și în aceleași condiții generale stipulate în documentele normative în vigoare ca și pentru cetățenii minori ai Republicii Moldova.

4. Instituțiile de învățământ general, în condițiile actelor normative în vigoare și la cererea depusă pentru înmatriculare în instituția de învățământ de către familiile refugiate din Ucraina ce se află pe teritoriul Republicii Moldova, vor completa dosarul cu următoarele acte: a) actul de identitate națională al unui părinte/reprezentant legal/responsabil legal; b) certificatul de naștere/actuI de identitate nalională al copilului; c) fișa medicală a copilului din țara de origine (Ucraina) sau certificatul medical al copilului, eliberat de către autoritățile Republicii Moldova, care permite integrarea lui în mediul educațional; d) acte confirmative privind studiile elevului (se acceptă și actele confirmative ce atestă studiile elevului în variantă electronică, fără ștampilă umedă; dosare personale scanate cu situația școlară sau confirmări în varianta electronică din partea instituțiilor din sistemul educațional din Ucraina).

* În cazul în care unul/unele din actele menționate supra nu poate fi prezentat, părinții/reprezentanții legali/responsabilii legali vor prezenta o declarație pe propria răspundere prin prezentarea ulterioară a acestuia/acestora.

* Punctul 4 este valabil și pentru elevii care anterior au avut anterior statut de audient, iar la moment vor fi înmatriculați ca elevi cu drepturi ca și cetățenii minori ai Republicii Moldova.

5. Cererea de înmatriculare a minorilor în instituția de învățământ (completarea conform Cererii-tip de solicitare a serviciilor educaționale în învățământul general (https://rnec.eov.md/rolcontent/vpodderzhku-detev-i-molodezhi-ukrainv) va fi depusă de către părinte/reprezentantul legal/responsabilul legal al copilului ce provine din familiile refugiate din Ucraina și se află pe teritoriul Republicii Moldova după data de 24 februarie 2022, în funcție de locul aflării. Elevii care au avut statut de audient vor fi înmatriculați cu statut de elev, depunând o cerere suplimentară de înmatriculare, solicitând fie statutul de elev, fie servicii de instruire online conform programului educațional din Ucraina.

6. Cererea poate fi depusă în orice perioadă pe parcursul anului de studii, în limitele locurilor disponibile în instituțiile de învățământ. Pentru elevii care deja studiază într-o instituție de învățământ din Republica Moldova și au fost inmatriculați cu statut de elev, nu este necesar de a depune o cerere suplimentariă. Cererea va include următoarele informații: date generale despre copil (numele, prenumele; data și locul nașterii); date generale despre unul din părinți/reprezentantul legal/responsabilul legal (numele, prenumele; data și locul nașterii); date cu referire la statutul solicitantului; date cu referire la forma de încadrare/serviciile educaționale solicitate; solicitarea privind limba de instruire/comunicare; adresa de domiciliu/reședința temporară/locul aflării temporare pe teritoriul Republicii Moldova; date de contact (telefon, adresa de e-mail) al unui pirinte/reprezentant legal/ responsabil legal al copilului.

7. Instituțiile de învățământ general, în cazul în care nu atestă acte confirmative privind studiile efectuate în Ucraina de citre elevul pentru care se depune cererea, înmatriculează minorul și solicită o declarație pe propria răspundere privind prezentarea certificatului ce confirmă studiile efectuate și situația școlară în momentul în care va fi posibil. În lipsa posibilității de restabilire a situației școlare (certificatului despre reușită) a solicitantului, doar pentru elevii din clasa a lX-a și elevii claselor liceale, instituția de învățământ va acționa în conformitate cu procedurile stabilite în regulamenal privind evaluarea și notarea rezultatelor învățării, promovarea și absolvirea în învățământul primar și secundar (aprobat prin ordinul Ministerului nr.70/2020), în termenul stabilit prin decizia Consiliului profesoral din instituție. Se vor susține diferențe de program doar pentru disciplinele școlare care sunt obligatorii pentru admiterea la examenele de absolvire.

8. În cazul elevilor pentru care se solicită înmatricularea în clasa a X-a, se va accepta certificatul de absolvire a ciclului gimnazial din Ucraina, în afara concursului de admitere.

9. Elevii care solicită înmatricularea în clasa a X-a, dar care nu au posibilitatea de restabilire a certificatului ce atestă susținerea examenelor de absolvire a ciclului gimnazial din Ucraina, sunt înmatriculați în clasa a X-a, cu condiția prezentării pe parcursul învățământului liceal a certificatului de absolvire a ciclului gimnazial din Ucraina sau susținerea în aceeași perioadă a diferențelor de program pentru ciclul gimnazial în Republica Moldova, cu susținerea examenelor naționale de absolvire a gimnaziului și promovarea acestora în cadrul instituției de învățământ în care își face studiile liceale.

10. Instituțiile de învățământ general, la cererea depusă de către familiile refugiate din Ucraina ce se afle pe teritoriul Republicii Moldova vor: a) asigura elevilor înmatriculați accesul la toate serviciile educaționale și non-educa{ionale (alimentare) de care beneficiază elevii instituției, cetățeni ai Republicii Moldova; b) asigura, la solicitare, condiții (săli, echipament, conexiune la intemet) pentru instruirea la distanță a elevilor, solicitanți de a urma studiile online, conform programului de studii din Ucraina; c) respecta procedurile de recunoaștere și echivalare a perioadelor de studii, conform prevederilor stabilite în Metodologia de recunoaștere și echivalare a perioadelor de studii din învățământul general (aprobate prin ordinul Ministerului nr.992/2023) și a Regulamentului privind evaluarea și notarea rezultatelor învățării, promovarea și absolvirea în învățământul primar și secundar (aprobat prin ordinul Ministerului nr.70/2020); d) crea condiții de recreere și de consiliere psihologică în Centrele de Resurse pentru Educația Incluzivă, în lipsa acestora oricare altă sală amenajată, a copiilor/elevilor, părinților/reprezentanților legali a minorilor din familiile refugiate din Ucraina ce se află pe teritoriul Republicii Moldova; e) informa copiii/elevii, pirinții/reprezentanții legali/responsabilii legali ai minorilor din familiile refugiate din Ucraina ce se află pe teritoriul Republicii Moldova despre posibilitățile și oportunitățile oferite pentru asistență psihologică/sau consiliere educalionaliă f) stabili modalitatea de monitorizare a stării de bine și aflării în siguranță a copiilor/elevilor care provin din familiile refugiate pe durata studiilor în instituția de învățământ g) facilita accesul la cursurile gratuite de studiere a limbii romine organizate de către Ministerul Educației și Cercetării și/sau vor valorifica oportunitiățile orelor de activitate extrașcolară h) asigura pregătirea elevilor către examenele naționale de absolvire, valorificând oportunitățile orelor de activitate extrașcolară;

I I . Pentru copiii, ai căror părinți, din diverse motive, au plecat de pe teritoriul Republicii Moldova, cererea de înmatriculare a minorilor în instituțiile de învățământ general urmează a fi depuși de reprezentantul legal/ responsabilul legal, asigurat de către autoritatea tutelară teritorială, în conformitate cu prevederile art. 12 din Legea nr, 140/2013 privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți.

IlI. Responsabilități și atribuții cu privire la procesul de integrare a copiilor din familii refugiate

12. Organul local de specialitate în domeniul învățământului va: a) determina lista instituțiilor educaționale din subordine, nominalizate pentru instituționalizarea copiilor din familiile refugiaților din Ucraina, în funcție de disponibilitatea rețelei instituțiilor de învățământ din raion/municipiu și a limbii de instruire solicitate; b) organiza, în funcție de solicitările beneficiarilor și resursele disponibile, activitățile educaționale in instituțiile de învățământ general, precum și în instituțiile de învățământ extrașcolar din subordine; c) asigura condiții pentru organizarea și desfășurarea activităților didactice și de socializare pentru toți solicitanții în limitele grupelor și claselor existente, conform rețelei instituțiilor de învățământ din subordine, inclusiv pentru copiii cu cerințe educaționale speciale; d) asigura (prin redirecționarea cererii către instituția de învățământ), la solicitare, condiții (sală, echiparnent, conexiune la intemet) pentru instruirea la distanță a elevilor, solicitanți de a urma studiile online, conform programului de studii din Ucraina; e) monitoriza organizarea activităților didactice pentru copiii din familiile refugiate din Ucraina încadrați în instituțiile de învățământ din subordine și va raporta Ministerului Educației și Cercetării: datele privind numărul copiilor din familii refugiate din Ucraina, încadrați în instituțiile de învățământ din unitatea administrativ-teritorială; datele privind numărul copiilor din familii refugiate din Ucraina, care nu sunt încadrați în instituțiile din unitatea administrativ-teritorială, dar au solicitat și urmeze studiile online prin instruirea la distanță, conform programului de studii din Ucraina; f) asigura comunicarea cu structurile responsabile din cadrul Consiliului raional/municipal și administrațiile publice locale de nivelul întâi, în vederea evidenței numărului de copii din familii refugiate din Ucraina încadrați în instituțiile de învățământ general; g) identifica și aloca, în comun cu autoritățile publice locale de nivelul întâi și nivelul al doilea, resurse financiare necesare pentru organizarea alimentației și, după caz, a serviciilor de transport școlar, în vederea încadrării copiilor din familiile refugiate din Ucraina în instituțiile de învățământ general; h) asigura accesul copiilor în instituțiile de învățământ general în limitele locurilor disponibile; i) redirecționa cererea copilului/ elevului pentru înmatriculare, în lipsa locurilor disponibile în instituția de învățământ general solicitată, către altă instituție de învățământ general.

13. Conducătorul instituției de învățământ a) emite ordinul, cu înregistrarea în catalogul școlar, referitor la încadrarea/înmatricularea în procesul educațional al minorului pentru care a fost depusă cererea de înmatriculare în instituția de învățământ din partea părintelui/reprezentantului legal/responsabilului legal din familiile refugiate din Ucraina ce se află pe teritoriul Republicii Moldova; b) organizează o comisie instituțională (alcătuită din director/director adjunct, cadru didactic și psihologul școlar/reprezentantul serviciului raional/municipal de asistență psihopedagogică) pentru stabilirea clasei în care va merge copilul, în corespundere cu clasa frecventată în Ucraina după nivelul de vârstă, în cazul în care solicitantul nu are posibilitate de a restabili situația școlară (certificatul despre reușită); c) asigură, în momentul prezentării actelor de studii, procedurile de recunoaștere și echivalare a perioadelor de studii ale solicitantului efectuate în Ucraina, conform cadrului reglator în vigoare, a prevederilor stabilite în Metodologia de recunoaștere și echivalare a perioadelor de studii din învățământul general (ordinul ministerului nr. 992/2023) și a Regulamenlului privind evaluarea și notarea rezultatelor învățării, promorarea și absolvirea în învățământul primar și secundar (ordinul ministerului nr.70/2020); d) stabilește, la necesitate, conform deciziei Consiliului profesoral, responsabilii și termenele pentru procedurile de lichidare a diferențelor de program; e) eliberează, la solicitare, un certificat cu referire la rezultatele învățării și parcursul scolar realizat în cadrul instituțiilor de învățământ din Republica Moldova; f) organizează, la necesitate, servicii de consiliere psihologică sau referă cazul către servicii specializate disponibile; g) stabilește modalitatea de comunicare cu părinții/reprezentantul legal/responsabilul legal al copiluluil h) desemnează, prin extinderea fișei de post, responsabili în cadrul instituției de învățământ pentru monitorizarea securității și străii de bine a elevilor ce urmează studiile online, conform programului de srudii din Ucraina; i) asigură evidența tuturor copiilor care frecventează instituția de învățământ și raportează organului local de specialitate în domeniul învățământului datele privind numărul copiilor din familii refugiate din Ucraina care participă în activitiățile educaționale.

14. În caz de revenire a elevului în Ucraina sau plecare în altă țară, părinții/reprezentații legali/ responsabilii legal ai copiilor sunt obligați să depună o cerere de eliberare a documentelor de studii, în legatură cu plecarea din Republica Moldova, către conducătorul instituției respective. Totodată, în cazul în care părintele/reprezentantul legal/responsabilul legal al copilului va dori să-și retragă statutul de elev, motivând necesitatea participării la lecțiile online realizate de o instituție de învățământ din Ucraina, este obligat să scrie cerere de exmatriculare, cu motivarea respectivă, către conducătorul instituției ân care este înmatriculat elevul.

15. Serviciul raional/municipal de asistență psihopedagogică sau psihologul școlar din instituția de învățământ va organiza, Ia necesitate, activități de asistență psihopedagogică și consiliere psihologică.

III. Certificarea studiilor

16. Elevii absolvenți ai ciclului gimnazial susțin examenele naționale de absolvire a gimnaziului în conformitate cu Regulamentul privind examenele naționale de absolvire a gimnaziului, aprobat prin ordinul rninistrului nr. 48/2018.

17. Admiterea la examenele naționale de absolvire a gimnaziului se face de către consiliul profesoral al instituției de învățământ în care a fost înmnatriculat elevul, în baza rezultatelor obținute la disciplinele școlare.

18. Absolvenților, care au promovat examenele naționale de absolvire a gimnaziului, li se eliberează actul de studii (Certificatul de studii gimnaziale).

19. Elevii absolvenți ai ciclului liceal pot solicita susținerea examenului național de bacalaureat. Susținerea examenului național de bacalaureat se desfîșoară în conformitate cu prevederile Regulamentul privind examenul național de bacalaureat, aprobat prin ordinul ministrului nr. 47 /2018.

20. Urmare a promovării examenului național de bacalaureat, absolventului i se va elibera diploma de bacalaureat, care conferă dreptul de admitere în învățământul superior și în învățîmântul profesional tehnic postsecundar-nonterțiar.

21. Instituția de învățământ eliberează un certificat de studii liceale, care conferă dreptul de a urma programe de pregătire profesională în instituțiile de învățământ profesional tehnic secundar și profesional tehnic postsecundar, elevilor care nu au solicitat susținerea examenului național de bacalaureat, sau candidaților care nu au promovat examenul național de bacalaureat, dar au realizat integral cursuI de liceu.

Sursa: https://mec.gov.md/sites/default/files/05092023131733_3719.pdf