Educația și Egalitatea de Gen: Explorarea Barierelor și Oportunităților în Republica Moldova

Educația și Egalitatea de Gen: Explorarea Barierelor și Oportunităților în Republica Moldova

În Republica Moldova fetele au o reușită școlară mai bună decât băieții și sunt mai implicate în activitățile școlare, arată testarea PISA din 2022, un program pentru evaluarea internațională a elevilor. De asemenea statisticile arată că procentul femeilor care aleg să facă studii superioare este mai mare decât cel al bărbaților în proporție de 70% la 30%, fiind depășite doar la studiile de doctorat. Deși datele indică asupra faptului că avem femei educate, cu studii superioare, ele nu se regăsesc în funcții de conducere și au salarii mai mici decât bărbații. Acest decalaj se datorează în mare parte barierelor și provocărilor pe care le întâlnesc femeile în sistemul educațional, dar și stereotipurilor de gen.

Eugenia Iurco, formatoare în programe de leadership feminin, echitate de gen și incluziune a grupurilor vulnerabile:Paradoxul în Republica Moldova este că avem femei învățate, cu studii superioare, însă ele nu se regăsesc în funcții de conducere. Pentru prima dată sunt 40% de femei în Parlamentul RM pentru că a fost introdusă cota de gen pe listele electorale. A fost nevoie de foarte multe eforturi, pentru ca până la urmă să avem un număr atât de mare de femei în forul legislativ, deși avem mai puține femei la nivel de primării, consilii locale.”

Costuri, infrastructură și stereotipuri

Femeile se confruntă cu o serie de bariere în calea dezvoltării lor, în special în domeniul educației. Bariera financiară este una dintre cele mai evidente și persistente. Costurile legate de educație, inclusiv taxele școlare, uniformele și materialele didactice devin adesea o povară grea pentru familiile vulnerabile. Aceste costuri pot descuraja femeile și fetele să-și continue studiile liceale sau să acceseze învățământul superior.

Distanța fizică până la școli, lipsa infrastructurii adecvate și alte obstacole legate de mediu, de asemenea, fac dificilă sau chiar imposibilă continuarea studiilor după absolvirea gimnaziului.

Și stereotipurile de gen persistente în anumite comunități, cum ar fi cele de etnie romă, pot constitui bariere în accesarea educației. Ideea că femeile ar trebui să rămână acasă și să se ocupe de gospodărie sau de copii poate limita aspirațiile acestora legate de educație și carieră.

În ceea ce privește studiile superioare, costurile suplimentare pentru taxele de studii și cazare sunt o povară mult prea mare pentru femei, determinându-le să renunțe la educația lor înainte de a-și atinge potențialul maxim.

Structuri de învățământ neprietenoase femeilor cu copii

O altă barieră întâlnită de femeile din Moldova este nașterea copiilor – structurile de învățământ nu sunt prietenoase femeilor cu copii. Multe femei renunță la studii după ce devin mame inclusiv din cauză că își pierd încrederea în sine și nici nu îndrăznesc să continue studiile.

Pentru a încuraja implicarea activă a femeilor sunt lansate tot mai multe programe educaționale de instruire și mentorat pentru femei, care pot fi accesate online. Acestea vin să sprijine femeile nu doar în instruiri, dar și în dezvoltarea lor ulterioară, pentru ca ele să poată iniția afaceri, să inițieze proiecte la nivel de comunitate.  

Eugenia Iurco, formatoare în programe de leadership feminin, echitate de gen și incluziune a grupurilor vulnerabile: Eu le spun: avem nevoie de brand personal, avem nevoie de plan de acțiuni, avem nevoie să ne cunoaștem părțile slabe și puternice, să cunoaștem care sunt oportunitățile noastre, unde sunt riscurile. Noi le dăm niște instrumente, dar depinde de ele ca aceste instrumente să fie aplicate la nivel de comunitate. Iată de ce pe platforma AVA femeilor le-a fost oferită oportunitatea să facă proiecte în comunitate, pentru că doar făcând ceva la nivel de comunitate ele își pot pune în practică abilitățile de lidere. Fiecare femeie are oportunitatea să strălucească acolo unde hotărăște ea.”

Educația este un ingredient-cheie pentru orice femeie, însă, pe lângă aceasta, mai are nevoie de susținere, încredere și implicarea activă a comunității.